X
تبلیغات
فیزیولوزی - قلب
فیزیولوزی قلب وگردش خون

 قلب ابریشمی به زودی به تپش می افتد


پژوهشگران موسسه 'ماکس پلانک' از پیله کرم ابریشم 'تاسار' برای تولید داربست بافت قلب استفاده کردند.

به گزارش ساینس دیلی، ماهیچه آسیب دیده قلب انسان امکان باززایی ندارد و از این رو بافت زخم در محل سلول های ماهیچه ای آسیب دیده رشد می کند.

دانشمندان مرکز تحقیقات قلب و ریه موسسه ماکس پلانک در جستجوی احیای عملکرد کامل قلبی با کمک بافت قلبی مصنوعی هستند.

آنها موفق شدند سلول های عضله قلب را در یک داربست سه بعدی بارگذاری کنند.این داربست سه بعدی با استفاده از ابریشم تولید شده توسط یک کرم ابریشم مناطق گرمسیری ساخته است .

قلب انسان سالهای سال خون را به تمام بدن پمپ می کند.

بهینه سازی این عملکرد به قیمت گزافی به دست می آید. در طول دوره تکامل بدن، تقریبا تمام سازوکارهای باززایی خود بدن در قلب، از فعالیت می افتد.

در نتیجه یک سکته قلبی برای افراد بسیار مشکل زاست؛ سلولهای قلبی مرده دیگر احیا نمی شود و نتیجه امر زوال در توان پمپاژ قلب و کاهش کیفیت زندگی بیمار است.

در این بین پژوهشگران تلاش کرده اند بافتی را جایگزین بافت آسیب قلب دیده کنند.

اما این بافت ها اعم از اینکه منشایی طبیعی داشته باشند و یا مصنوعی، همه مضرات جدی در پی دارد. این بافت ها یا بسیار شکننده است و یا هدف حمله سیستم ایمنی قرار گرفته اند و یا سلول های عضله قلب نتوانسته اند به درستی به این داربست ها متصل شوند.

اکنون این دانشمندان صفحه های مدوری را به اندازه یک سکه از پیله کرم ابریشم 'تاسار' ساخته اند.

این داربست به دست آمده از کرم ابریشم' تاسار' از مواد دیگر آزمایش شده، مزیت های بیشتری دارد.

سطح این ابریشم ساختار پروتئینی دارد که چسبندگی سلول های عضله ای قلب را تسهیل می کند. این ابریشم از تار ابریشم های دیگر زمخت تر است.به همین دلیل است که سلول های عضله قلب بر روی آن بخوبی رشد می کند و می تواند ساختار بافت سه بعدی را بر روی آن شکل دهد.

با این داربست ارتباط بین سلول ها دست نخورده باقی می ماند و آنها به طور همزمان در یک دوره 20 روزهدرست مانند عضله طبیعی قلب ضربان داشتند.

با وجود نتایج امیدوار کننده، کاربردهای بالینی این تار ابریشم در حال حاضر در دستور کار قرار ندارد.

برخلاف این تحقیقات که بر روی سلول های موش انجام شد مشکل دستیابی به سلول های قلبی کافی به عنوان یک ماده آغاز کننده هنوز حل نشده است.

تصور می شود که سلول های بنیادی خود بیمار می تواند به عنوان ماده آغاز گر برای پیشگیری از بروز واکنش ایمنی استفاده شود. با این حال هنوز دقیقا چگونگی تبدیل سلولهای بنیادی به سلول های عضله قلب یک راز است.


           ساعت خطرناک روز برای قلب


نتیجه پژوهشی تا‌زه حاکی از آن است که بیشترین سکته‌های قلبی در فاصله زمانی 6 صبح تا 12 ظهر اتفاق می‌افتند. پژوهشگران اسپانیایی می‌گویند احتمال ایست ‌قلبی، سکته ‌یا اختلال در ضربان قلب هم با ساعات روز در ارتباط است.

به گزارش دویچه وله، پژوهشگران اسپانیایی که در مورد مشکلات دستگاه گردش خون و بیماریهای قلبی تحقیق می‌کنند، معتقدند سکته قلبی در ساعات اولیه روز بیشتر رخ می‌د‌هد.

این پژوهشگران می‌گویند، خطرناک‌تری زمان، فاصله بین ساعات 6 صبح تا 12 ظهر است. آنان اضافه می‌کنند که احتمال مرگ در اثر سکته قلبی در این ساعت بیشتر است.

سیستم گردش خون و عضلات قلب در نخستین ساعات روز انرژی کمتری دارند. از اینرو احتمال ایست ‌قلبی، سکته ‌مغزی یا قلبی و اختلال در ضربان قلب در این ساعات بیشتر است. دلیل این ضعف هم به ریتم ساعت زیستی یا همان ساعت درونی بدن انسان برمی‌گردد که فعالیت‌هایی مثل ساعت خواب یا میزان حرارت بدن را تنظیم می‌کند.

پژوهشگران معتقدند این ساعت درونی هم ریتمی 24 ساعته دارد و میزان نور خورشید و حرارت بر فعالیت آن تأثیرگذار است.


    آشنایی با  اکو کار دیو گرافی


اکوکاردیوگرافی یکی از روش ‌های تشخیصی دقیق و در عین ‌حال راحت برای بررسی بیماری ‌های قلبی است.

در این روش امواج صوتی از طریق یک پروب به سوی قلب فرستاده می ‌شوند و بسته به مواد تشکیل دهنده ی هر قسمت از قلب، مقادیر مشخصی از این امواج منعکس و تصویر ایجاد می ‌شود.

در این تصویر ساختمان حفرات قلبی، ضخامت دیواره بطن و دهلیزها و شکل و اندازه دریچه‌ های قلبی به تصویر کشیده می ‌شود.

در اکوکاردیوگرافی داپلر می ‌توان سرعت خونی که بین حفرات قلبی و در شریان‌ های بزرگ جریان دارد را نیز مشخص کرد. به این صورت که بر اساس تفاوت انعکاس صوت از گلبول‌ های قرمزی که به سمت پروب می‌ آیند و آن هایی که از پروب دور می ‌شوند، شکل‌ هایی ترسیم می ‌شود.

همچنین برای بهتر شدن وضوح تصویر در اکوی داپلر رنگی جریان خون با رنگ‌ های مختلفی نمایش داده می ‌شوند، مثلا خونی که به پروب نزدیک می‌ شود به رنگ قرمز و خونی که دور می ‌شود به رنگ آبی نمایش داده می ‌شود.

بیماران دچار ناهنجاری ‌های مادرزادی قلب عموما دچار تنگی یا گشادی دریچه‌ های قلبی یا عبور خون از سوراخ‌ های نا به‌ جای داخل قلب هستند که در اکوکاردیوگرافی همه این اشکالات به خوبی قابل رویت است.

بیماری‌ های دریچه‌ ای که در دوران بزرگسالی ایجاد می ‌شود مثل؛ تنگی دریچه آئورت یا نارسایی دریچه میترال نیز به خوبی با اکوکاردیوگرافی قابل بررسی است.

 اکوکاردیوگرافی

علاوه بر این در بیماران دچار نارسایی قلبی، میزان ضعف در حرکت دیواره بطن با شدت نارسایی ارتباط مستقیم دارد که به وسیله اکوکاردیوگرافی تشخیص داده می‌ شود.

در اکوکاردیوگرافی معمولی، پروب که همان وسیله ارسال امواج صوتی است روی قفسه سینه با فشار ملایمی قرار داده می‌ شود و به هیچ عنوان آزاری برای بیمار ایجاد نمی ‌کند.

در سال ‌های اخیر برای بررسی دقیق ‌تر قلب، پروب‌ هایی طراحی شده‌ اند که به وسیله آندوسکوپ وارد مری شده و از فاصله نزدیک ‌تری می ‌توان به بررسی ساختمان‌ های قلبی به خصوص دریچه میترال و دهلیز چپ پرداخت.

باید دانست که اکوکاردیوگرافی و تست ورزش به صورت غیر مستقیم، باز بودن رگ‌ های کرونری قلب را مورد بررسی قرار می‌ دهند و در هیچ یک از این دو، رگ ‌ها به طور دقیق دیده نمی‌ شوند.

برای تشخیص دقیق تنگی رگ‌ های کرونری بایستی از روش آنژیوگرافی که تصویربرداری از رگ‌ های قلب است، استفاده کرد.

این روش بر خلاف اکوکاردیوگرافی نیاز به تجهیزات و فضای خاص دارد که در مطلب بعدی مورد بحث قرار می ‌گیرد.


با 19  روش از قلب خود محافظت کنید


پیشنهاد می کنیم که برای حفظ سلامت قلب خود به نکات زیر توجه کنید، اما این نکته را متذکر می شویم که با پزشک نیز مشورت کنید:

1 - روزی 30دقیقه ورزش کنید.

2 - هر دو ساعت یک لیوان آب بنوشید.

3 - اگر می توانید روزی 20دقیقه دوچرخه سواری کنید.

4 - طبق نظر پزشک، هر روز ویتامین ب کمپلکس مصرف کنید.

5 - صدای خود را در شب حین خواب ضبط کنید یا از اطرافیانتان بخواهید تا توجه کنند که آیا در خواب خر و پف می کنید یا نه. اگر جواب مثبت بود با پزشک مشورت کنید چرا که این امر می تواند در تنفس و فشارخون شما اختلال به وجود آورد و در نهایت سلامت قلبتان را در معرض خطر قرار دهد.

6 - حداقل روزی دو فنجان چای نوش جان کنید.

7 - هر هفته مقدار کمی کاکائوی تلخ بخورید.

8 – شب ها حداقل هفت ساعت بخوابید. کم خوابی می تواند یکی از دلایل حمله قلبی باشد.

9 - دست کم هفته ای یک بار ماهی مصرف کنید.

10- از خوردن صبحانه کامل و سرشار از فیبر غافل نشوید.

11- مواد غذایی دارای امگا 3 را در برنامه غذایی بگنجانید.

12- به مصرف لوبیا نیز توجه کنید و آن را به شکل خوراک یا بر روی سالاد میل نمایید.

13- طبق نظر پزشک هر روز یک آسپیرین بچه بخورید.

14- خوب است بدانید خوردن آلبالو برای سلامت قلب خالی از لطف نیست.

15- هر روز پرتقال بخورید. می توانید به جای آن از آب پرتقال هم استفاده کنید منتهی اگر خود پرتقال برایتان فراهم بود، آن را ترجیح دهید.

16- در روزهای تعطیل فقط استراحت کنید. تلفن همراه و رایانه را کنار بگذارید.

17- از استرس پرهیز کنید.

18- به مصرف مولتی ویتامین نیز اهمیت دهید اما پیش از آن نظر پزشک را بخواهید.

19- وقت کافی به گردش و هم صحبتی با آنهایی که دوستشان دارید اختصاص دهید.

 


  غذا های مفید و مضر برای قلب

بیماری کرونر(1) قلبی به صورت مشکلاتی از قبیل دردهای آنژینی و انفارکتوس ( حمله قلبی) بروز می کند. آنچه که سبب بروز بیماری قلبی می شود، تشکیل تدریجی رسوب های چربی یا پلاک ها در لایه داخلی دیواره سرخرگ ها می باشد. این رسوب ها سبب محدود کردن عبور جریان خون می شوند که این پدیده را تصلب شرایین یا سخت شدن رگ ها (آترواسکلروز) می نامند.

دراین بیماری هیچ علامت واضحی وجود ندارد، اما زمانی که آسیب به سرخرگ ها جدی شده و جریان خون به قلب محدود شود، سبب بروز درد خواهد شد .

مسدود شدن کامل یک سرخرگ خون رسان به قلب، منجر به حمله قلبی ناگهانی و کشنده می شود

. روش های متداول جهت پیشگیری از تصلب شرایین، شامل کاهش فشار خون ، دریافت رژیم غذایی کم چربی ، کاهش وزن اضافی و ترک سیگار می باشد. به برخی افراد نیزجهت کاهش کلسترول خون ، دارو داده می شود.

تحقیقات نشان می دهند که ارتباط  مستقیمی میان رژیم غذایی و بیماری قلبی وجود دارد و با دریافت یک رژیم غذایی سالم می توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را حفظ کرد.

چه غذاهایی برای قلب مفید هستند؟

- کلم برگ، کلم قرمز، گل کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی، شلغم، چغندر، اسفناج، مارچوبه ، لوبیا سبز، نخود سبز، لویبا قرمز، لویبا چشم بلبلی ، نخود خشک وعصاره مخمر دارای ویتامین های گروه ب خصوصا" اسید فولیک هستند. تحقیقات متعددی نشان داده اند که اسید فولیکی که به طورطبیعی درموادغذایی یافت می شود، می تواند سبب کاهش ماده ای درخون به نام " هموسیستئین "(2) شود و به این ترتیب از ابتلا به تصلب شرایین پیشگیری می کند.

دانشمندان براین باورند که این ماده مستقیما به دیواره رگ ها آسیب می رساند و سبب تشکیل رسوب های چربی می شود. تخمین زده شده است که افزایش دریافت روزانه اسید فو لیک به میزان100 میکروگرم، سبب کاهش مرگ های مرتبط  با بیماری کرونر قلبی به میزان 7 درصد در مردان و 5 درصد در زنان می شود.

- درجوامعی که مقادیر فراوانی از ماهی های روغنی را مصرف می کنند ، مشاهده شده است که شیوع بیماری های کرونر قلبی کمتر از جوامعی است که مقدار کمی ماهی مصرف می کنند. ماهی های روغنی از قبیل : ماهی خالمخالی، آزاد و سایر ماهی ها از قبیل قباد، حلوا، شیر، کیلکا و اوزون برون دارای اسیدهای چرب مفیدی می باشند.

دانشمندان معتقدند که این مواد باعث کاهش خطر انعقاد خون و همچنین ممانعت از افزایش چربی های مضر خون می شوند.

مصرف ماهی حداقل 3 بار درهفته ، برای افرادی که دارای سابقه بیماری قلبی و همچنین افرادی که مایل به پیشگیری از ابتلا  به این بیماری هستند، توصیه می شود.

- جو دو سر، حبوبات ، سیب وگلابی؛ غنی از فیبر محلول(3) هستند که به کاهش سطوح کلسترول خون کمک می کنند. سیر نیز اثر مشابهی دارد. افزایش کلسترول خون ، به خصوصLDL  کلسترول ( کلسترول بد )، یکی ازعوامل عمده  بروز تصلب شرایین است . مصرف منظم چنین غذاهایی به کاهشLDL( کلسترول ) کمک می کند.

- روغن زیتون ، روغن کانولا، مغزها و دانه ها حاوی نوعی از اسیدهای چرب به نامMUFA( اسیدهای چرب غیر اشباع ) هستند که به کاهش سطوحLDL– کلسترول کمک می کنند.

- میوه ها و سبزی ها ، حاوی ویتامین های آنتی اکسیدان ( ضد سرطان ) ، مواد معدنی و مواد مغذی مفیدی هستند که سبب متوقف کردن آسیب ناشی از عمل مواد سرطان زا به دیواره سرخرگ ها می شوند.

مصرف حداقل روزانه 3 واحد از این غذاها توصیه می شود. سه چهارم لیوان آب میوه یا سبزی ها به عنوان یک واحد   محسوب  می شود که معادل یک عدد میوه متوسط یا یک لیوان سبزی خرد شده خام یا نصف لیوان پخته است .

از چه غذاهایی باید پرهیز کنیم ؟

گوشت و فرآورده های آن، لبنیات پرچربی و کره ، دارای مقادیر زیادی نوعی چربی هستند که باعث افزایش سطوحLDL ( کلسترول ) درخون می شوند. در بیماریهای قلبی مصرف این غذاها را باید به حداقل رساند.

همچنین مصرف کیک و بیسکویت به علت نوع چربی به کار رفته در آنها، سبب افزایش سطحLDL (کلسترول ) می شود .

انواع غذاها و سوپ های آماده ی مصرف و یا کنسرو شده ، غذاهای بیرون از منزل ، سوسیس و کالباس و گوشت های نمک سود شده و کلا" گوشت و فرآورده های آن و همچنین تنقلات شور سرشار از نمک ( سدیم کلراید) هستند. دریافت زیاد سدیم با فشار خون بالا ارتباط دارد که از عوامل خطر موثر در بروز بیماری قلبی است. کاهش مصرف این نوع غذاها و نمک طعام سر سفره به کاهش فشار خون کمک می کند.

چند نکته :

- به سیگاری ها توصیه می شود که به ترک سیگار مبادرت ورزند ، زیرا نیکوتین سبب افزایش ضربان قلب ، افزایش فشار خون و افزایش نیاز بافت قلب به اکسیژن می شود. با مصرف سیگار توانایی خون درحمل اکسیژن کاهش می یابد. عوامل سرطان زای دود سیگار به دیواره سرخرگ ها آسیب می رسانند.

- استراحت و شل کردن عضلات، جهت کاهش میزان استرس لازم است . استرس از طریق افزایش هورمون های استرس ( ازجمله آدرنالین ) سبب تولید و افزایش کلسترول می شود.

پی نوشت ها :

(1)    سرخرگ کرونر، سرخرگ تغذیه کننده قلب می باشد.

(2)    هموسیستئین، یک ماده ی حاوی سولفور است که هنگام سوخت و ساز اجزای تشکیل دهنده ی پروتئینها در بدن تولید می شود.

(3)    فیبر محلول، بخشی از اجزای تشکیل دهنده ی گیاهان است که بدن ما قادر به هضم آن نیست و با آب، تشکیل ژل می دهد.


+ نوشته شده در  سه شنبه دوازدهم دی 1391ساعت 12:50  توسط karimzadeh  |